Protestantse Gemeente Hellevoetsluis

Actie Kerkbalans 2024 Actie Kerkbalans 2024
Actie Kerkbalans 2024

Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk, de Oudkatholieke Kerk van Nederland, en, sinds 2018, de Evangelische Broedergemeente. Al sinds 1973 werken kerkgenootschappen samen in de Actie Kerkbalans en doen zo een beroep op de plaatselijke geloofsgemeenschappen voor een financiële bijdrage. Jaarlijks vragen zij hun leden in de tweede helft van januari een financiële bijdrage te leveren aan hun eigen plaatselijke kerk.

De kerk krijgt geen subsidie. Onderhoud van het gebouw, de koffie, maar ook het personeel en missionaire en maatschappelijke projecten kosten geld. Daarom is er de Actie Kerkbalans.

De actieperiode liep van 13 tot en met 27 januari 2024.

Waarde van de kerk
Met het uitrollen van de rode loper, vragen wij (Petrakerk en Vestingkerk) aandacht voor het belang van de kerk. Want de kerk is voor ontelbaar veel gelovigen van grote betekenis! Leden omschrijven de waarde van de kerk als volgt: ‘In de kerk mag ik zijn wie ik ben’, ‘Ik kom er tot rust in de hectiek van alle dag’ of ‘Ik kan er praten over wat me bezighoudt en mijn zorgen uiten’. Ook de maatschappelijke functie van de kerk is waardevol. Met verschillende activiteiten maakt de kerk zich sterk voor mensen in de samenleving die steun nodig hebben. Voorbeeld: “Wekelijks zijn er op de zondagmorgen kerkdiensten in genoemde kerken. Mede dankzij de grote inzet van vrijwilligers worden deze georganiseerd. Ook andere activiteiten worden door de week gedaan. Zie hiervoor onze website.
Daarnaast wordt organiseert met name de Diaconie diverse activiteiten voor minder bedeelden, hier ter plaatse of elders.

Vandaag voor de kerk van morgen
Slogan van de Actie Kerkbalans is ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen.’ Want kerken willen ook voor de generaties die komen van betekenis zijn. Wanneer kerkleden vandaag geven, kan de kerk ook in de toekomst blijven doen waar ze al eeuwenlang voor staat: omzien naar elkaar.

Veertigdagen kalender

datum en tijdstip 28-04-2024 om 09.30 uur

Kerkdienst Vestingkerk
datum en tijdstip 28-04-2024 om 10.00 uur